Search:

luni, 22 iunie 2009

Fratia puterii

Gemenii univitelini sunt absolut identici din punct de vedere genetic, iar aceasta mostenire comuna ar putea sa ne conduca la ideea ca aceste 2 persoane ar trebui sa posede un fizic identic, un mod de gandire aidoma, sa aibe aceleasi trairi si sentimente in fata aceluiasi stimul. Dar realitatea tine sa ne contrazica si este dovedit ca pana si acest gen de persoane au o mare individualitate, au caractere diferite, moduri de exprimare si comportament diferit. Aceste neconcordante sunt masura interferentelor dintre genotip si mediul inconjurator.
Va propun un exercitiu de imaginatie: sa despartim inca de la nastere gemenii, sa spunem 2 baieti si sa ii antamam pe fiecare in medii sociale diametral opuse. Peste 40 de ani cei doi si-au creat deja adevarate imperii, unul dintre ei in lumea interlopa iar cel de-al doilea in spatiul politic, notorietatea fiind un termen comun pentru cei doi, averea aproximativ de aceeasi valoare. Totusi trebuie analizat modul in care cei doi au ajuns la aceste realizari, iar aceasta analiza o voi face ca o paralela intre activitatile pe care le-au desfasurat. Interlopul are in aria sa de activitati un set intreg de afaceri ce implica proxenetism, camatarie, trafic de droguri si arme, furturi, taxe de protectie. De cealalta parte gama este mult mai elevata: spalare de bani, mita, trafic de influenta, si alte "tunuri" fiscale. Ceea ce trebuie scos in evidenta este urmatorul aspect: scopul comun de a obtine sume mari de bani fara un temei cinstit este adus la indeplinire prin mijloace atat de diferite si totusi atat de asemanatoare. Se poate spune ca utilizeaza acelasi algoritm, inlocuind numai valorile relative si puterea la care este ridicat acesta.
Traficul de influenta poate fi privit ca o garantie pentru acela in favoarea caruia se executa, oferita acestuia ca efect al indeplinirii obligatiilor sale trecute sau pentru nasterea unor obligatii viitoare. Comparand, putem gasi un analog in noianul de ilegalitati ale celuilat frate in taxa de protectie, caci si aceasta este perceputa in ideea garantarii unei stari de siguranta, tot prin folosirea influentei in cadrul unui grup cu perceperea unei sume de bani in schimbul unui serviciu.
In domeniul politic, prostitutia si proxenetismul sunt acceptate sub forma traseismului politic, iar asemanarea este izbitoare, caci lipsa de valori morale, lipsa de atasament fata de un curent politic duce la formarea unor grupari de indivizi ce migreaza dupa buna traditie a transhumatei de la un partid politic la altul in functie de interesele de moment.
Furtul este o activitate prin care se ia in posesie fara just temei un bun care se constituia ca facand parte din proprietatea unui alt individ, acest gen de inavutire, in modul simplu si elocvent aratat mai sus, apartinand activitatilor primului frate. Nu este admis ca atare in celalalt mediu deoarece este un termen prea dur si plus de asta poate fi ocolit cu demnitate, eleganta si dexteritate. Solutia este la indemana, pentru a fi mai exacti si temeinici, se poate da nastere unei propuneri legislative si cu inteligenta de rigoare i se poate da o aparenta pozitiva. Spre exemplu se emite o lege cum ca la construirea tuturor soselelor din Romania trebuie folosit numai asfalt produs la noi in tara, de catre o firma autohtona. Nimic mai patriotic, dar detaliul ce putea sa scape unei priviri superficiale este "Cate astfel de firme exista in tara noastra?". Raspunsul este simplu: doar una. Si iese altfel la suprafata un altfel de interes de acum, ce ar putea fi privit dincolo de latura sa nationalista. Scopul a fost insa indeplinit de altfel pentru ca nu mai este nevoie de masluirea unei licitatii, furtul de informatii intre contracandidati, poate concurenta neloiala, si sincer vorbind intre toate aceste infratiuni si celelate solutii care sunt, vorba lui Caragiale, sublime, dar lipsesc cu desavarsire vom alege pe acestea din urma. Este putin probabil sa alegi de unul singur si sa iesi pe locul doi, si asa s-a mai nascut un tun. Nu s-a furat nimic, caci nu a ramas nimic sa se fure, infractiunea a fost inabusita inca din fasa prin lipsisea ei de obiect.
Formele de organizare aferente celor doua lumi diferite despre care am vorbit mai sus sunt cunoscute ca partide politice, grupuri parlamentare sau grupuri de influenta intr-un caz, iar in celalalt ca si gasti, grupari interlope sau clanuri. Puterea fiecarora sta in numarul de membri, ca prima conditie. Cu cat sunt mai mult afiliati sau inclusi, cu atat forta data de numar creste, influenta este sporita progresiv, iar concurenta depasita. Fiecare membru are un aport semnificativ atat in luptele de strada cat si ca votanti in Parlament, iar cooptarea unora noi aduce in principiu dupa sine alte asemenea avantaje. Cel mai puternic grup domina afacerile in lumea subterana cu impunerea prin violenta, iar cel mai puternic partid acapareaza puterea si ia parte la masa business-urilor cu adevarat importante.
Azi am avut o conversatie cu tema ironica la munca in compania unui prieten, cu scopul de a ironiza comportamentul fals al unui coleg:
El: Am o intrebare… de ce? De ce ne place sa fim falsi, unii fata de altii si chiar fata de noi, de ce este natura umana construita in asa fel? Poti sa iti imaginezi cum ar fi daca am putea fi sinceri cu noi insine si cu cei din jur?
Eu: Falsitatea nu este o caracteristica definitorie a firii umane, este doar un virus polimorf, ce tine sa te modeleze in functie de situatiile pe care esti impins sa le infrunti in viata cotidiana, este in mare parte o mantie asezata asupra constiintei, care iti acopera adevaratele trairi si filtreaza catre suprafata numai acele trasaturi dezizabile, conforme cu nevoile scrupuloase ale acestei societati metastazice.
El: Intr-adevar , dar vezi tu, tocmai aceste nevoi "scrupuloase” cum le spui tu, situatiile de zi cu zi din societatea aceasta, chipurile, civilizata, ne imping catre fapte si gandiri reprobabile care ajung pana la urma sa ne defineasca intr-o masura decisiva si sa ne catalogheze drept FALSI si cu nimic mai buni decat un parameci incapabil de a se dezvolta deasupra conditiei sale.
Concluzia: cu totii suntem frati, asa ne-a lasat Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu